Ile kosztuje pracownik na zleceniu?

Ile kosztuje pracownik na zleceniu?

Zatrudnianie na umowę zlecenie daje elastyczność obu stronom, a od kilku lat – również większe bezpieczeństwo, ze względu na obowiązek odprowadzania składek ZUS przez pracodawcę. Taki obowiązek generuje jednak dodatkowe koszty. Sprawdź, ile kosztuje pracownik na zleceniu w 2025 roku – i w jakich przypadkach płaci się mniej.

Nie tylko wynagrodzenie. Koszty pracodawcy przy umowie zleceniu

Przez wiele lat umowy cywilnoprawne były wybierane przez pracodawców m.in. ze względu na niskie koszty. To się zmieniło – obecnie umowy zlecenia podlegają oskładkowaniu. Oznacza to, że od każdego wynagrodzenia firma odprowadza składki ZUS. 

O jakich kwotach mowa? Przy umowie zleceniu odprowadza się składki na ubezpieczenia społeczne:

  • emerytalną (9,76%);
  • wypadkową (1,67%);
  • rentową (6,25%).

Warto tu wspomnieć o opłatach, których nie wlicza się bezpośrednio do kosztów pracodawcy. Są odprowadzane od wynagrodzenia brutto osoby zatrudnionej na umowę zlecenie. Mowa tu o:

  • składce zdrowotnej, w wysokości 9% od podstawy wymiaru składek (czyli przychodu brutto pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne);
  • podatku dochodowym (PIT), w wysokości 12 lub 32%, w zależności od progu podatkowego.

Są także pewne opłaty, których nie ponosi się w każdym przypadku. To składka chorobowa (2,45%) oraz Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy – opłacany, gdy pracodawca zatrudnia przynajmniej 1 osobę na umowę o pracę. 

Ile kosztuje pracownik na zleceniu w przypadku, gdy zarabia 5000 złotych brutto? 

Obliczmy to w standardowej wersji, bez składki chorobowej, za to z opłatą na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy:

  • składka emerytalna: ok. 488 zł;
  • składka rentowa: 325 zł;
  • składka wypadkowa: 83,50 zł;
  • Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy: 245 zł.

Łączny koszt dla pracodawcy zatrudniającego na umowę zlecenie to w tym przypadku 1141,50 zł.

Nie każdy pracownik kosztuje tyle samo. Koszty na umowie zleceniu dla uczniów, studentów, emerytów i innych

Są grupy pracowników, dla których koszty pracodawców są niższe. Dotyczy to:

  • osób uczących się, w wieku do 26 roku życia (studentów, uczniów) – za takich pracowników nie opłaca się żadnych składek, więc ich wynagrodzenie brutto równa się netto;
  • osób zatrudnionych na umowę o pracę w innej firmie i zarabiających tam co najmniej minimalne wynagrodzenie: wówczas od umowy zlecenia odprowadza się tylko składkę zdrowotną (po stronie kosztów pracownika), bez składek na ubezpieczenia społeczne;
  • emerytów i rencistów: od ich wynagrodzenia nie odprowadza się składek na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. W niektórych przypadkach – również na ubezpieczenie wypadkowe (o ile nie pracuje pod nadzorem, na terenie firmy, nie korzysta z narzędzi pracodawcy).

Minimalna stawka godzinowa na umowie zleceniu – od czego zależy?

Mówiąc o kosztach zatrudnienia pracownika na umowę zlecenie, trzeba także pamiętać o minimalnej stawce godzinowej. Pracodawca nie może ustalić kwoty pensji poniżej tej stawki. Ustala się ją na podstawie minimalnego wynagrodzenia brutto na dany rok. W roku 2025 minimalna stawka godzinowa to 30,50 zł brutto. Z tej kwoty pracownik na umowie zleceniu otrzymuje ok. 24,62 zł netto (bez opłacania składki chorobowej) lub 23,94 zł netto (jeśli płaci składkę chorobową).

Kiedy zatrudnianie na umowę zlecenie się opłaca?

Na formę zatrudnienia warto patrzeć nie tylko z punktu widzenia kosztów pracodawcy. Ważna jest także elastyczność. Nie zawsze w firmie będzie potrzebny stały pracownik, wykonujący swoje zadania przez 40 godzin tygodniowo. I nie zawsze będzie to korzystne dla samego pracownika – wiele osób szuka pracy dodatkowej, na weekendy lub na wakacje.

Koszty dla pracodawcy są niższe, gdy zatrudnia się osoby z niektórych grup: studentów, emerytów, rencistów czy osiągających dochody z innych źródeł. Nie powinno to być oczywiście głównym kryterium decydującym o przyjęciu do pracy (liczą się przede wszystkim kompetencje i doświadczenie), ale warto wiedzieć o tym sposobie na optymalizację wydatków.

Co z planami pełnego oskładkowania umów zlecenia?

Początkowo zmiany wprowadzające pełne oskładkowanie umów zlecenie miały wejść w życie 1 stycznia 2025 r. Według tego projektu składki miałyby być opłacane od wszystkich umów zleceń, także w sytuacji, gdy pracownik miał ich kilka (i dochodziło do tzw. zbiegu tytułów do ubezpieczenia). Wyjątkiem miały być jedynie umowy zlecenia uczniów i studentów do 26. roku życia – te nadal byłyby nieoskładkowane.

Ostatecznie rząd wycofał się z tego pomysłu. Umowy zlecenia w 2025 r. takim samym zasadom opłacania składek ZUS, jak wcześniej. Najbardziej prawdopodobna data wprowadzenia zmian to obecnie 1 stycznia 2026 r.

Koszty pracownika na umowie zleceniu – podsumowanie

Ile kosztuje pracownik na zleceniu? Koszty pracodawcy to standardowo:

  • składki ZUS na ubezpieczenie społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe);
  • opcjonalnie: składka na ubezpieczenie chorobowe – nie jest obowiązkowa;
  • Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy – jeśli pracodawca zatrudnia przynajmniej 1 osobę na umowę o pracę.

Kiedy nie płaci się wszystkich składek na umowie zleceniu?

  • gdy pracownik jest uczniem lub studentem i ma mniej niż 26 lat – pracodawca jest wówczas zwolniony ze wszystkich składek;
  • gdy pracownik jest zatrudniony na umowę o pracę w innym miejscu, a jego przychody są wyższe niż minimalne wynagrodzenie w danym roku – wówczas od umowy zlecenia płaci się tylko składkę zdrowotną;

w przypadku emerytów i rencistów – nie opłaca się wówczas Funduszu Pracy i Funduszu Solidarnościowego, w niektórych przypadkach również składki na ubezpieczenie wypadkowe.